Semestern är till ända och att göra-listan svämmar över redan första dagen? Här får du tips på hur du boostar din effektivitet inför hösten.

Text: Magdalena Bibik

1. Ta dig tid att strukturera upp dagen

Låt de första 10 minuterna av din arbetsdag gå åt till planering och struktur. Dela upp dagens att göra-lista i följande fyra kategorier:

”Viktigt & Brådskande”: Dessa uppgifter gör du först.

”Viktigt & Inte Brådskande”: De här uppgifterna kan göras senare, när du inte är upptagen med att ”släcka bränder”.

”Oviktigt & Brådskande”: Fundera på OM du ska göra de här uppgifterna överhuvudtaget. Om så, då måste de göras snarast.

”Oviktigt & Inte Brådskande”: Alla uppgifter som görs i mån av tid, någon gång i framtiden. Här lägger du in allt som inte behöver göras egentligen. Var riktigt ärlig i din kategorisering, ibland är det lätt att göra något oviktigt och inte brådskande, bara för att det är kul! Men…

2. Gör det viktigaste först

Hur tråkigt det än låter så boostar du din effektivitet mer än du tror genom att göra det viktigaste först på morgonen, i synnerhet om uppgiften är tuff eller obekväm. Annars finns det en risk att just den här uppgiften kommer att tynga och distrahera dig resten av dagen. Just do it, sen kan du ägna dig åt roligare – och enklare saker.

3. Fasta mailtider

Det är både kul och serviceinriktat att alltid vara tillgänglig, men att ha mailprogrammet igång under hela studie- eller arbetsdagen kan försämra din effektivitet. Ha fasta tider då du svarar på dagens e-post, till exempel en halvtimme på förmiddagen och en på eftermiddagen. Var tydlig med dina regler och är något tillräckligt viktigt att det inte kan vänta på svar några timmar senare – då blir du uppringd.

4. Stäng av sociala medier

Såvida du inte jobbar med sociala medier, bör du inte ha dina sidor igång annat än på dina på förhand bestämda pauser. Det finns nämligen studier som visar att ditt fokus på en given arbetsuppgift som störs av ett avbrott
såsom till exempel en Facebook-uppdatering kan ta upp till 20 minuter att återställa. Tre sådana avbrott på en timme (vilket inte är ovanligt) och det är sannolikt att du inte får ”någonting” gjort den timmen.

5. Komprimera

Ju kortare tid du får på dig till deadline, desto kortare tid tar uppgiften att genomföra. Ge dig själv en effektivitetsboost genom att sätta snäva deadlines. Du kommer att bli förvånad över hur mycket du får gjort på en arbetsdag!

6. Ledig när du är ledig

Tillhör du dem som studerar långa – och oregelbundna – dagar, där fritiden och studierna är svåra att skilja åt? Då löper du större risk att studera mycket men få lite gjort. Ge dig själv ”studietid” och ”ledig tid”. Plugga när du pluggar och se till att vara ledig den andra tiden. Om du tillåter dig själv att koppla bort studierna och ladda batterierna då och då, så kommer du att bli ännu mer effektiv när det krävs.