Text: Marianne Hulkko Foto: Emelie Otterbeck

Startskottet för vad som skulle komma att hänvisas till som ”affärsvärldens Facebook” skedde den 5 maj 2003. LinkedIn är idag världens största sociala affärsnätverk med över 475 miljoner medlemmar. Du har säkert hört uttrycket ”syns du så finns du”. Ett av de absolut bästa sätten att synas på är via ditt medlemskap på LinkedIn.

Annica Thorberg är Inbound Marketing-konsult, CEO, företagare på Marketinghouse samt LinkedIn-expert. Hon utbildar, föreläser, konsulterar och har även gett ut ett par e-böcker. Om det är någon som kan LinkedIn utan och innan så är det hon.

För dig som student fungerar LinkedIn som ditt digitala cv där du kan nå – och nås av – potentiella arbetsgivare.

– Det bästa är att bli medlem redan under studieperioden. Vänta inte till själva jobbsökartillfället med att engagera dig, säger Annica. Är du student kan du skriva ditt program och vilket universitet du studerar på i yrkestiteln under ditt namn. Och lägg gärna in sökord i titeln som beskriver det du läser. Försök att fylla i så mycket relevant information som möjligt. Därefter kan du börja nätverka, eller e-mingla, som jag brukar kalla det. Se till att de som finns i ditt kontaktnät framför allt är folk som rör sig i det yrkesområde som intresserar dig. Somliga har en drös vänner på LinkedIn, men du kan ju inte bygga nätverk utan att försöka nå ut till de utanför innersta vänskapskretsen. Våga ta kontakt!

Annica menar på att det bästa är att även skicka med en liten förklaring i meddelandefältet i kontaktförfrågan till dessa bekanta så att de förstår varför du vill ta kontakt. När det bara kommer ett automatiskt meddelande kan det se väldigt opersonligt ut. På appen på telefonen kan man inte skicka samma hälsningsfras så då kan det vara en idé att istället skicka ett kort mail när du är inloggad på Linkedin via datorn. Och att gärna tacka när de accepterat din kontaktinbjudan.

Ett annat sätt att nå en anställning förutom via kontakter är via jobb-fliken på LinkedIn. Där får du en bra överblick över arbetsplatser som dina vänner och bekanta arbetar- eller har arbetat på samt en sökfunktion där flera företag annonserar sina lediga tjänster.

– Du kan söka fritt efter företagsnamn, jobbrelaterade nyckelord och till och med spara tre sökningar på nyckelord så meddelar LinkedIn via mail när det dyker upp lediga jobb inom dessa sökningar. Ett bra sätt är också att följa företag för att hålla dig ajour med deras statusuppdateringar. Ett annat tips är att skriva egna statusuppdateringar och blogginlägg via bloggverktyget LinkedIn Publishing om ämnen som relaterar till arbetsområdet du är intresserad av. På så sätt kan du attrahera arbetsgivare till dig! Om du studerar kan du exempelvis skriva om dina studier.

Synlig som du är på LinkedIn finns det även sådant du bör undvika att dela med dig av.

– Ha gärna en profilbild men se till att den ser professionell ut – tänk passfoto. Undvik att skriva om väldigt personliga ämnen som dina privata eller politiska åsikter och se till att vårda ditt språk. Håll dig med fördel också borta från emojis och hashtags som ser lite oseriösa ut.

Något som ökat i popularitet den senaste tiden är LinkedIn-grupper inom olika intresseområden. 

– Det är en utmärkt möjlighet för dig att bredda ditt nätverk och utbyta idéer med likasinnade. Leta upp grupper där dina potentiella arbetsgivare kan tänkas vistas. Dela, gilla och kommentera dina kontakters statusuppdateringar och artiklar som du tycker känns bra och inspirerande. Jag brukar säga ”det räcker inte med att ställa ut en skylt”, du måste också vara aktiv själv för att synas. Försök bara att hålla någon form av enhetlighet kring det material du delar med dig av. Tänk efter; vem vill jag synas för?