Hon är endast 23 år och jobbar som sjuksköterska på en anstalt i Härnösand. För Malin Norberg har det aldrig varit några konstigheter. ”Sen dag ett har jag sett klienterna som patienter, aldrig som personer som begått brott.”, säger hon. Johanna Olofsson läste lärarutbildningen i Uppsala och började som vårdare på Kriminalvården i 26-års åldern.

Text: Anna Grabos Foto: Adam Wrafter

Direkt efter gymnasiet började Malin plugga till sjuksköterska på Mittuniversitetet i Sundsvall. Under en praktikperiod blev hon placerad på anstalten Saltvik och hon trivdes väldigt bra från början.

—  Jag har alltid tänkt att jag ska jobba på ett sjukhus, så det öppnade sig en helt ny värld när jag fick komma till anstalten, berättar Malin.

Många vill prata av sig

Veckan efter hon tog examen började hon som heltidsanställd på Kriminalvården och har nu varit där sedan juni 2017. Hon beskriver sitt jobb som lärorikt och omväxlande, och precis som många andra inom Kriminalvården pratar hon om det viktiga samhällsuppdraget.

—  Jag känner att jag gör någonting bra. Jag tror att de allra flesta som jobbar som sjuksköterskor gör det för att man vill ta hand om andra människor. På en anstalt blir det extra tydligt när man lyckas, säger hon.

Malin berättar om patienter från början varit helt tysta och inte pratat med någon, men efter en tid har de öppnat upp sig mer och mer.

—  Man lär känna varandra på ett speciellt sätt. Vissa träffar jag varje vecka och vi småpratar hela tiden när vi ses.

Hon har märkt att många patienter vill komma till henne just bara för att prata av sig. 

Malin Norberg, 23 år
Malin Norberg, 23 år

Sjuksköterska

Utbildning: Sjuksköterska vid Mittuniversitetet

—  De kan säga att de skadat sig men när de väl kommer in märker jag att de egentligen bara ville ha någon att prata med. Ibland kan det vara skönt för patienterna att prata med någon som inte är kriminalvårdare, någon som har en annan typ av sekretess. Jag fungerar ofta som bollplank och försöker alltid hjälpa till så mycket jag kan, berättar hon.

Känner sig alltid säker

Säkerheten är en viktig del i arbetet och alla nyanställda får genomgå en säkerhetsutbildning. Malin ser det som en förmån man inte får på andra jobb inom vården.

—  Här känner jag mig otroligt säker, med personlarm och kriminalvårdare utanför dörren. Man är aldrig ensam, tillskillnad från hur det kan vara på akuten en lördagsnatt.

Det är en av anledningarna till varför hon skulle rekommendera andra sjuksköterskor att söka sig till Kriminalvården.

—  Här gör man någonting viktigt. Jag får alla förutsättningar att genomföra mitt jobb på bästa sätt, och det tror jag är ganska unikt i den här branschen.

Johanna Olofsson, 36 år
Johanna Olofsson, 36 år

Lärare

Utbildning: Lärarprogrammet vid Uppsala universitet

”Jag tror på att utbildning bidrar till jämlikhet och jämställdhet”

Det märks på Johanna Olofsson att hon har en stor passion för människor och känner ett enormt ansvar för uppgiften som lärare hos Kriminalvården. Johanna läste lärarutbildningen i Uppsala och började som vårdare på Kriminalvården i 26-års åldern. Johanna menar att jobbet som lärare inom Kriminalvården ger möjlighet att verkligen göra skillnad. Dessutom är det spännande att få arbeta med människor som möter henne med stor förväntan.

—  Det här jobbet innebär att vi ger människor en ny chans och jag är så otroligt glad att få den möjligheten! 

Det var aldrig en självklarhet att hon skulle arbeta inom just Kriminalvården men efter sommarvikariatet som vårdare fick hon upp ögonen för en spännande tjänst, intervjun gick galant och hon fick därmed möjlighet att göra skillnad för samhället och människor som förväntansfullt ser efter en andra chans.

Då Johanna är utbildad i svenska och religionskunskap är det dessa ämnen hon undervisar i på anstalten, men hon fungerar också som en handledare för de som läser andra ämnen.

—  Förutom att undervisa i mina egna ämnen coachar och handleder jag de som läser andra ämnen, berättar Johanna.

—  Mina dagar ser nästan alltid olika ut, det här jobbet är otroligt omväxlande.

Goda relationer utan att inskränka på integriteten

En vanlig dag på jobbet kan börja med att Johanna hjälper en studerande som ska göra ett prov i matematik. Läraren som finns på distans har skickat över provet till Johanna och hon ser till att det blir gjort på rätt sätt. Efter att den studerande har skrivit provet hjälper Johanna en annan klient med ett stycke i en historiebok för att förbereda en inlämningsuppgift till en annan distanslärare. Sedan är det dags att gå igenom en uppgift i svenska som hennes egen studerande tidigare har lämnat in. Efter en gemensam kaffepaus kör de igång igen.

—  Den här rollen kräver en hög grad av professionalism och yrkeskunnande, då vi ägnar oss åt myndighetsutövning för vuxna människor som redan är i en utsatt situation, förklarar Johanna.

—  Som lärare måste du hela tiden hålla balansen mellan att bygga de goda relationer som krävs för att ge goda förutsättningar för lärande, men aldrig gå över gränsen till det privata eller integritetskränkande.

Oavsett förutsättningar

För studerande på andra anstalter håller Johanna distanskurser i svenska och religionskunskap. Arbetet sköter hon via datorn och över telefon.

—  Mellan samtalen passar jag på att titta i vår distansstudieplattform, för att se om mina studerande har lämnat in nya uppgifter som behöver feedback eller om de har några frågor som de skickat till mig via plattformen.

I många fall innebär en stor del av Johannas arbete att försöka visa upp en annan, mer positiv sida av skolan än vad de studerande tidigare upplevt.

—  Det vi måste göra är att hitta ett sätt som fungerar för alla, oavsett förutsättningar, säger Johanna.

—  Du möter också speciella utmaningar i både klienter som är väldigt högpresterande och klienter som har neuro-psykiatriska funktionsvarianter att ta hänsyn till. Det här är någonting som vi är extra bra på – det måste vi vara.

Alla människor har rätt till personlig utveckling

Det är inte svårt att förstå varför Johanna trivs som lärare på Kriminalvården. Här har hon en möjlighet att arbeta för någonting hon brinner för, nämligen alla vuxna människors rätt till att bestämma över sitt eget liv och att ha inflytande i samhället.

—  Jag tror på att utbildning bidrar till jämlikhet och jämställdhet och jag anser att personlig utvecklig är någonting alla har rätt till. Jag vill gärna göra vad jag kan för att erbjuda det till de av våra studerande som önskar.